Boekbespreking - Annuntiaten: twee eeuwen onderwijs

ma 16 oktober 2023

In het boek Annuntiaten: twee eeuwen onderwijs vertelt historica Ria Christens hoe het onderwijsapostolaat van de annuntiaten van Heverlee uitgroeide tot een netwerk van maar liefst 95 scholen. Ze brengt het verhaal van al die scholen, van het prille begin tot vandaag, en zoomt in op de stichters, hun maatschappijvisie en pedagogische expertise. Het boek reist langs de regio’s van Heverlee, Halle, Diest en Brussel en schetst de uitdagingen waarmee de scholen geconfronteerd werden en van de tientallen congregaties die zich voor onderwijs inzetten.

Sinds het bestaan van België zorgt de vrijheid van onderwijs ervoor dat iedereen het recht heeft om onderwijs te organiseren. Een van de initiatiefnemers was de congregatie van annuntiaten van Heverlee, deel van de grotere annuntiatenfamilie. Hun project startte met enkele kleine dorpsscholen en groeide in twee eeuwen uit tot een netwerk van maar liefst 95 scholen waar intussen zo’n half miljoen jongeren gevormd werden. De kleinste school telt twintig leerlingen; de grootste is met meer dan 3 500 leerlingen de grootste onderwijscampus in Vlaanderen.

Tegen de achtergrond van de schoolstrijd, de taalstrijd, en wereldoorlogen, maar ook de democratisering, secularisatie en de globalisering lees je hoe een brede gemeenschap van zusters, bestuurders, directies en leerkrachten vroeger en nu samenwerkt om kwaliteitsvol onderwijs mogelijk te maken.

Het boek is een schat van informatie voor al wie betrokken is bij de scholengroep van de annuntiaten. Maar het verhaal van hun scholen wordt verteld binnen een veel breder kader: van de stichtingen door onderwijzende zustercongregaties in de negentiende eeuw, over het tot stand komen van een eigen opvoedingsproject, tot het onderwijsbeleid door de jaren heen inclusief de bestuurlijke schaalvergroting van de laatste tien jaar. Dat alles maakt het voor de lezer geïnteresseerd in onderwijs(geschiedenis) ook zonder een band met deze scholen toch een boeiend verhaal. De meer dan 250 illustraties uit de archieven verluchten het geheel en maken de verhalen tastbaar.

Christens, Ria (2023). Annuntiaten: twee eeuwen onderwijs. Heverlee: Cultureel erfgoed Annuntiaten.

Verkoopsprijs: 49 euro. Intekenprijs tot 29 november 2023: 35 euro via dit bestelformulier.

Recent verwant nieuws