Wanneer scholen en vakgroepen, zoals nu in het kader van de modernisering so, de kans krijgen om aangepaste leermiddelen te kiezen, is het goed om met wat afstand te kijken naar het leermiddelenbeleid van de school. Bij het realiseren van leerplandoelen is het belangrijk om een weloverwogen keuze te maken voor een bepaald leermiddel. Het diverse aanbod kan voor twijfel, discussie en onzekerheid zorgen. Daarnaast zijn leerlingengroepen en vakgroepen vaak divers qua samenstelling. Het is dus belangrijk om als beleidsteam en als vakgroep doordachte keuzes te maken in functie van het leerproces van leerlingen.
Reflecteren over het eigen beleid is kenmerkend voor kwaliteitsontwikkeling. Werken met een kijkwijzer past binnen het referentiekader voor onderwijskwaliteit: K1, K2, K3 en BL7.
Via een drieluik willen we scholen ondersteunen in het bewust en geïnformeerd omgaan met leermiddelen door de eigen praktijk in vraag te stellen, te waarderen en te optimaliseren:
Je vindt alle materialen op de PRO.-website bij didactiek en leerplannen, pedagogisch-didactische thema’s: bewust omgaan met leermiddelen.
We stellen twee kijkwijzers ter beschikking. Beleidsteams en vakgroepen die ondersteuning wensen bij het gebruik ervan, kunnen een beroep doen op een school- of vakbegeleider.
Vakgroepen die vragen hebben over de leerplanconformiteit van een leermiddel kunnen hun vakbegeleider contacteren.