Artificiële intelligentie als tool voor doelgerichte mondelinge productie of interactie

zo 26 januari 2025

Disclaimer: waarom lees ik soms in mijn nieuwsbrief een voorbeeld in een andere taal? 
In onderstaand artikel vind je een uitgewerkt voorbeeld in het Frans dat ook verschijnt in de nieuwsbrief Engels. Vermits onze leerplannen MVT vertrekken vanuit dezelfde pedagogisch-didactische visie en ook onze leerplandoelen vaak identiek of zeer gelijkaardig zijn, kun je als leraar mogelijk de transfer maken naar een andere taal.

Op 27 februari organiseren we in Mechelen een laatste keer de sessie "Hoe artificiële intelligentie jouw taalles kan verrijken". In dit artikel willen we alvast een tipje van de sluier oplichten en jullie concreet inspiratie geven om aan doelgerichte, mondelinge interactie te doen met behulp van AI.

In deze tip ontdek je hoe je met behulp van ChatGPT jouw leerlingen kan ondersteunen om zich voor te bereiden (in de klas) op een mondelinge eindopdracht.  AI kan in onderstaand voorbeeld ingezet worden als ‘coach’ of ‘tutor’.

Wil je na het lezen van onderstaand voorbeeld meer zinvolle tips ontdekken die je de kans bieden om met kleine ingrepen, op een haalbare manier AI in te zetten in je taallessen, schrijf dan zeker in voor deze nascholing.

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Je bereidt je leerlingen voor op een variant van onderstaande eindopdracht en zou hen graag tijdens de les zoveel mogelijk mondeling laten oefenen en hen feedback geven.

Ton ami Loïc d’Ottignies vient célébrer avec toi le début des vacances après les examens finaux. Par chance, cet événement festif coïncide avec le Sunrise Festival à Lille, un événement que tu attends avec impatience depuis longtemps. Tu espères que Loïc, qui n’est pas vraiment amateur de festivals, t’accompagnera. Explique-lui clairement en quoi consiste le festival et trouve des arguments solides pour le convaincre de venir avec toi.

Idealiter reik je verschillende korte oefenmomenten aan, tijdens verschillende lesmomenten.  Maar hoe zou je dat op een voor jezelf haalbare manier kunnen realiseren in grote klasgroepen?   Hier kan ChatGPT ingezet worden als ondersteuning, als ‘leercoach’ of ‘tutor.

Formuleer samen met de leerlingen de prompt.  Bespreek met hen op welke aspecten zij het best feedback zouden krijgen.   Een voorbeeld van een prompt op ChatGPT, hier in afbeelding 1, is in het Frans geformuleerd.  Het is ook mogelijk om vanuit een prompt in het Nederlands te vertrekken en feedback in het Frans te krijgen.

Vervolgens gaat elke individuele leerling aan de slag en gaat in gesprek met ChatGPT.  De leerlingen gebruiken hiervoor de opname knop, rechtsonder in afbeelding 2:

Via de paperclip, het icoontje uiterst links, kunnen nuttige bijlagen worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld een woordenschatlijst met voor deze opdracht functionele woordenschat.  ChatGPT zou in de feedback kunnen verwerken of de nieuwe woordenschat voldoende werd ingezet als dit ook wordt vermeld in de prompt.

Wil je na het lezen van onderstaand voorbeeld meer zinvolle tips ontdekken die je de kans bieden om met kleine ingrepen, op een haalbare manier AI in te zetten in je taallessen, schrijf dan zeker in voor deze nascholing.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio