Op 27 februari organiseren we in Mechelen een laatste keer de sessie "Hoe artificiële intelligentie jouw taalles kan verrijken". In dit artikel willen we alvast een tipje van de sluier oplichten en jullie concreet inspiratie geven om aan doelgerichte, mondelinge interactie te doen met behulp van AI.
Bij mondelinge interactie is het van cruciaal belang dat je de leerling steeds een bepaald doel geeft. Ze moeten niet zomaar met elkaar babbelen over een bepaald onderwerp, maar wel bepaalde informatie of afspraken uit een gesprek halen. We streven hierbij zoveel mogelijk naar authentieke contexten. Met gliglish.com kan je leerlingen in een veilige omgeving bepaalde situaties laten inoefenen. Van bestellen bij de bakker tot inchecken op het hotel, Gliglish biedt je tal van situaties waarmee je je leerlingen aan de slag kan laten gaan. De website biedt oefenkansen aan in 39 verschillende talen.
Hoe werkt het concreet? In de video hieronder merk je dat je niet moet inloggen om aan de slag te gaan. Dat is alvast mooi meegenomen om geen tijd te verliezen in de les. Je kiest je taal en een bepaalde situatie en kan meteen aan de slag. Taalsterke leerlingen kunnen meteen antwoorden door op het micro-pictogram te klikken. Gliglish transcribeert het antwoord en gaat met jou verder in gesprek. Taalzwakkere leerlingen kunnen ook gebruik maken van één van de drie aangeboden antwoorden. Als je erop klikt, dan krijg je ook onmiddellijk de vertaling. Ze zullen wel het antwoord moeten inspreken om een reactie te krijgen van Gliglish.
Zeer interessant is de optie om het gesprek te delen. Wil je als leerkracht nagaan hoe het gesprek met de chatbot verlopen is, dan moet je rechtsbovenaan klikken op het exporterensymbool. Dit genereert een link waarmee je het hele gesprek achteraf kan herbeluisteren. Op deze manier kan je makkelijk nagaan of de leerlingen de doelen al dan niet bereikt hebben.
Ben je benieuwd naar hoe je AI op andere manieren kan integreren in je taalles? Schrijf je alvast in voor onze nascholing. Inschrijven kan via deze link.