De afgelopen maanden verscheen er regelgeving die een impact heeft op het curriculum van opleidingen tot zorgberoepen en opleidingen tot zorgkundige in het bijzonder. Zo hebben de voorwaarden tot registratie als zorgkundige een impact op de organisatie van de stages.
Regelgeving registratie zorgkundige en de impact voor de opleidingen die leiden tot zorgkundige
Op 23 oktober verscheen er een koninklijk besluit dat de registratievoorwaarden tot zorgkundige bepaalt. Die publicatie heeft een impact op een aantal opleidingen en studierichtingen die leiden naar het beroep zorgkundige.
Voor de richtingen uit de oude structuur (niet-gemoderniseerd onderwijslandschap), bv. Thuis- en bejaardenzorg, de duale opleiding Zorgkundige en de opleiding Verzorgende/zorgkundige (Leren en werken), geldt volgende overgangsmaatregel: leerlingen die uiterlijk in het schooljaar 2025-2026 een diploma of getuigschrift zorgkundige behalen en voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, in het bezit zijn van een getuigschrift of diploma van een studierichting in de 3de graad personenzorg, kunnen bij wijze van overgang nog geregistreerd worden.
Voor die opleidingen of studierichtingen verandert er vandaag dus niets. Ze houden in de regelgeving rekening met leerlingen die eventueel het schooljaar 2025-2026 overzitten.
Voor de richtingen:
zijn volgende nieuwe regels om geregistreerd te worden van kracht:
Wat betekent dat voor de studierichtingen en opleidingen in de modernisering so en in het volwassenenonderwijs?
Suggestie: een keuze voor het inplannen van 10 weken stage in de derde graad waarbij er wordt gekozen om per week één terugkomdag in te plannen, kan het voor leerlingen minder zwaar maken. Je kunt er ook voor kiezen om stage gradueel op te bouwen, bv. 5 weken stage met terugkomdag in het vijfde jaar en 4 weken stage van 38u/week in het zesde jaar.
Adviezen voor werkplekleren in de opleidingen in het volwassenonderwijs
De registratievoorwaarden hebben gevolgen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De mogelijkheden om te zoeken naar haalbare stagecontexten worden door de regelgever beperkt. De voorwaarden m.b.t. het volume van 300 uren klinisch onderwijs, waarvan minimaal 200 uren in minstens twee van de drie gebieden geldt ook voor hen. We wachten op het antwoord van de federale overheid om concrete handvatten aan te reiken voor individuele casussen, bv. kan stage in een centrum voor dagopvang worden gelijkgesteld aan het gebied ‘woonzorgcentra’?
De onderwijsverstrekkers en de sectoren engageren zich om aan het einde van het schooljaar de organisatie en het stageverloop binnen de verschillende studierichtingen te evalueren en indien nodig de adviezen met betrekking tot stage bij te sturen. We voorzien daarover nog een bevraging.
In overleg met de sector zullen de adviezen over stage worden aangepast.
Regelgeving rond het uitvoeren van activiteiten van het dagelijks leven
Onlangs verscheen er regelgeving die het mogelijk maakt dat niet zorgverleners onder een aantal voorwaarden bepaalde activitieiten van het dagelijks leven kunnen uitvoeren.
We onderzoeken, in overleg met de sector, wat dit betekent voor het curriculum.